Mono Volspoor Revox Vintage Audio Repair

Band loopt!

Geschiedenis

De Duitser  Fritz Pfleumer patenteerde in 1928 het idee van geluidsregistratie op band. De Duitse firma AEG toonde interesse in dit idee en kwam in 1935 met de eerste productie bandrecorder op de markt, de K1. BASF was verantwoordelijk voor het leveren van magneetbanden op basis van een acetaat drager en ijzeroxide (Fe2O3) als magnetische drager.

De AEG K1 Magnetophon uit 1935 1

De AEG K1 Magnetophon uit 1935

Na de tweede wereldoorlog hebben Amerikaanse troepen diverse Duitse bandrecorders in beslag genomen. Deze werden in Amerika uit elkaar gehaald, onderzocht en na gemaakt door Ampex met weinig respect voor het baandoorbrekende werk van Fritz Pfleumer en AEG. 

De Ampex Model 200 tapedeck

De Ampex Model 200 tapedeck

De eerste Ampex recorders werden gebruikt om radio shows op te nemen die op een later tijdstip uitgezonden konden worden. Bing Crosby was de eerste afnemer en kon dankzij deze techniek overdag zijn late night show thuis opnemen waarna deze vanuit de radiostudio ‘s nachts uitgezonden werd. 

Niet lang daarna gingen wereldwijd veel fabrikanten bandrecorders produceren en kwam de techniek om geluid te registreren voor een breder publiek beschikbaar. 

Mono volspoor Revox C36 bandrecorder met buizen techniek.

Mono volspoor Revox C36 bandrecorder met buizen techniek.

Bandrecorders zijn lange tijd in productie geweest en werden steeds moderner. Zo kwamen vanaf 1958 stereo bandrecorders op de markt en werd de dure en inefficiënte buizentechniek ingehaald door transistorschakelingen waardoor bandrecorders kleiner, lichter, energiezuiniger en betaalbaarder geproduceerd konden worden.

De bandrecorder vond zijn weg naar diverse toepassingsgebieden. Zo waren er platenmaatschappijen die op tape opnames maakten voor het produceren van LP’s en particulieren die hun geliefde LP’s weer op band gingen opnemen om zo plaat slijtage te minimaliseren en eigen compilaties te maken. 

Ook werden bandrecorders veelvuldig gebruikt om interviews vast te leggen. Voor deze toepassing was audiokwaliteit niet zo heel relevant, afmetingen gewicht en betaalbaarheid wel. Philips kwam daarom in 1963 op het ingenieuze idee om een smallere tape (⅛ inch in plaats van ¼ inch) in een cassette te plaatsen. Door te kiezen voor een lage bandsnelheid (4.76 cm/sec) kon de cassette klein gehouden worden. Het resultaat was de Compact Cassette (CC). De EL3302 was de eerste cassetterecorder die Philips op de markt gebracht heeft. Om de standaard internationale acceptatie te geven besloot Philips het gebruik van de patenten vrij te geven zodat elke fabrikant cassette tapes, cassetterecorders of cassettedecks kon ontwikkelen en produceren zonder een licentie af te dragen.

Philips EL3302 de eerste Compact Cassette recorder uit 1963.

Philips EL3302, de eerste Compact Cassette recorder uit 1963.

Een van die fabrikanten was Nakamichi. Nakamichi had als OEM fabrikant van tapedeck onderdelen al jaren ervaring met magneetband registratie en zag veel in het idee van een compacte tape in een cassette. Binnen het kader van de Philips patenten ging Nakamichi het medium perfectioneren. Zo kreeg de Nakamichi 1000 niet twee maar 3 koppen en stond een dual capstan bandaandrijving garant voor een absoluut constante bandsnelheid zonder wow and flutter. Maar Nakamichi ging verder. Door gebruik te maken van Dolby ruisonderdrukking en CrO2  tape van TDK (en later Maxell) konden opnames van hifi kwaliteit gemaakt worden met dit nieuwe medium in had de bandrecorder er een geduchte concurrent bij.

Eerste generatie TDK SA C90 cassette bandje.

Eerste generatie TDK SA-C90 cassette bandje.

Nakamichi 1000 trio tracer

Nakamichi 1000 trio tracer, het eerste echte hifi cassettedeck uit 1973 (te koop bij Vintage Audio Repair)

Geïnspireerd door de Nakamichi 1000 gingen veel andere fabrikanten ook cassettedecks van hifi kwaliteit ontwikkelen en produceren. De Compact Cassette was een enorm succes en heeft tot ver in de jaren 90 nauwelijks aan populariteit ingeboet. Doordat cassettebandjes veel goedkoper en handzamer waren en bovendien op veel meer plaatsen bruikbaar is de bandrecorder snel in populariteit achteruit gegaan. Alleen voor situaties waarin het cassettedeck niet voldeed werden nog bandrecorders gebruikt. De laatste modellen zijn tot eind jaren 80 geleverd.

De Teac X 2000R

De Teac X-2000R is geleverd tussen 1984 en 1990 en is samen met de Revox B77 en de Tascam 32-B de laatste productie bandrecorder.