Mcintosh MC30 en MX110 Versterker
Prijs
Niet te koop
Technische specificaties
McIntosh MC30
- Power output: 30 watts into 8Ω (mono)
- Frequency response: 20Hz to 30kHz
- Total harmonic distortion: 0.3%
- Damping factor: 12
- Input sensitivity: 0.5V
- Signal to noise ratio: 90dB
- Speaker load impedance: 4Ω to 16Ω
- Valve complement: 2 x 6L6GC, 2 x 12AX7 1 x 12AU7, 1 x 12BH7, 1 x 5U4GA
- Dimensions: 13 x 8 x 8 inches
- Weight: 30.5lbs
- Finish: chrome and black
McIntosh MX110
- Frequency response: 20Hz to 20kHz
- Total harmonic distortion: 0.2%
- Input sensitivity: 3mV (MM), 300mV (line)
- Signal to noise ratio: 80dB (line)
- Output: 300mV (line), 3V (Pre out)
- Dimensions: 16 x 5-7/16 x 13 inches
- Weight: 27.5lbs
- Finish: black and gold anodized front
- Year: 1962
Mcintosh MC30 en MX110 Versterker
Veel van onze klanten vragen regelmatig waar we zelf mee draaien. Al snel komt dan de True-Blue Box COBALT DA ter sprake. Wie luistert naar deze door ons zelf ontwikkelde en gebouwde amp begrijpt al snel waarom. De versterker matcht met elke speaker en laat elke muzieksoort horen zoals die bedoeld is, zonder daarbij klinisch, warm, dik, dun, digitaal of analoog te klinken. Nadat de COBALT DA ontwikkeld is, zijn alle vintage versterkers uit mijn prive collectie buiten bedrijf gesteld.
Totdat ik de kans kreeg om een set Mcintosh MC-30 monoblokken over te kunnen nemen, samen met een MX-110 tuner / preamp. Daarmee is een lang gekoesterde droom uitgekomen, want deze set stond al vele jaren bovenaan mijn verlanglijstje met als aantekening dat dit een onrealistisch wens leek. Maar ook die komen soms uit!
We zien in onze werkplaats regelmatig versterkers van dit legendarische audiomerk wat aan de wieg gestaan heeft van de ontwikkeling van de hifi industrie. En in die wieg lag de MC-30. Deze mono buizen eindversterker zag in 1954 het levenslicht. Mcintosh maakte hiermee zijn debuut op het gebied van hifi versterkers voor de (welgestelde) muziekliefhebber en sindsdien een begrip. De MC-30 zag het levenslicht net na de ontwikkeling van de lp (Colombia, 1948) en nog ruim voor de opkomst van stereofonie (Audio Fidelity Records, 1957). Voor 1954 was hifi apparatuur in de woonkamer nog niet of nauwelijks beschikbaar. Mcintosh bouwde vooral versterkers voor professionele omroepinstallaties, waar onder de A-116. Wie goed kijkt ziet in dit model al de contouren van de MC-30. De A-116 is een industriële versterker die door een installateur wordt geïnstalleerd en in bedrijf wordt genomen. Aan de bovenkant zitten de 6BG6 buizen met levensgevaarlijke top anodes. Op deze buizen is een ‘dop’ geklikt waarmee de buis van hoogspanning wordt voorzien (zo’n 500 Volt) en als deze dop los komt terwijl de versterker in bedrijf is dan ontstaat er levensgevaarlijke situatie. De MC-30 is dan ook een veiliger en verfijndere doorontwikkeling van de A-116 waarbij de buizenbezetting is aangepast aan thuisgebruik en de afwerking veel luxer is geworden.
De MC-30 werd vergezeld met de C-8 pre-amplifier. Op deze voorversterker kon een tuner, een tapedeck en een platenspeler aangesloten worden, en natuurlijk de MC-30 als eindversterker. Deze laatste was tevens de voeding van de C-8 en leverde zowel de gloei-, als de hoogspanning voor de voorversterker. Bijzonder aan de C-8 is de record compensator, een bank met verschillende schakelaars aan de voorkant waarmee je kon instellen naar welk platenlabel je aan het luisteren was. Elk platenlabel had aan het begin van de jaren vijftig een eigen manier van platen opnemen waarvoor aan de weergave kant gecompenseerd moest worden. Vanaf 1955 kwam daar gelukkig verandering in en werd de RIAA recording curve de standaard op het gebied van lp compensatie. Maar toen de C-8 uitkwam waren er natuurlijk nog veel oudere lps in omloop die met een niet gestandaardiseerde curve opgenomen waren waardoor de ingewikkelde record compensator eigenlijk een ongewenste must have was.
Anno 2022 is mono weergave uit de mode en daarom zijn twee MC-30’s nodig voor een stereo opstelling. Mijn set bestaat uit twee monoblokken die in 1969 in elk geval al vriendjes van elkaar waren want ze zijn toen samen bij de Mcintosh clinic geweest.
De C-8 voorversterkers die ongetwijfeld met deze versterkers geleverd zijn, zijn helaas buiten beeld geraakt. In plaats daarvan is de MX-110 meegeleverd als tuner / preamp. In een later verslag daarover later meer informatie.
De MC-30 monoblokken zijn in de werkplaats grondig onderzocht en waar nodig aangepakt. In het verleden is er al eens met verstand van zaken het nodige onderhoud uitgevoerd dus de werkzaamheden beperkten zich tot een kleine aanpassing aan de grounding (teruggebouwd naar het origineel volgens de service manual) en een check up van de spanningen.
Bij golden oldies zoals deze Mcintosh MC-30 maken we altijd een weloverwogen afweging als het gaat om het vervangen van componenten die cruciaal zijn voor de sound maar ook de originaliteit. Mcintosh maakte veelvuldig gebruik van Allen Bradley weerstanden en deze made in USA (later Mexico) weerstanden bepalen voor een enorm groot deel de klank maar zien er ook heel herkenbaar uit. Het was dan ook fijn om te zien dat deze er allemaal nog inzitten. Wanneer er geen gekke dingen gebeuren in de versterkers, zoals een blown tube, dan blijven deze weerstanden vaak een leven lang goed.
De Sprague Bumblebee condensatoren zijn in het verleden wel eens vervangen maar hiervoor zijn premium kwaliteit papier in olie condensatoren gebruikt die zo dicht als mogelijk de sound van de Bumblebees benaderen. Voor de connaisseurs is er overigens goed nieuws: deze legendarische condensatoren worden door de firma Jupiter weer opnieuw gemaakt, klinken naar verluid exact zoals het origineel maar kosten helaas een arm en een been.
Dan zijn er natuurlijk nog de buizen. Op het bovendekse staat een 5U4 opgesteld voor de gelijkrichting en geven een paartje 6L6GC acte de présence als eindbuizen. Origineel werd deze versterker met een paartje stalen 1614 eindbuizen maar deze buizen zijn niet alleen lastig te verkrijgen maar klinken naar verluid ook minder ‘rijk’ als de fantastische 6L6GC buis. Mijn buizen zijn van RCA maar gestempeld als Hewlett Packard. Een naam die we anno 2022 vooral associëren met laptops en printers maar waarvan zijn roots liggen in meetapparatuur, voedingen en andere industriële elektronica. Qua stuurbuizen heeft Mcintosh kosten nog moeite bespaard. Zo zitten er maar liefst 4 stuur buisjes in het ontwerp: een 12AX7 als preamp stage, 12AU7 als fasedraaier, 12BH7 als buffer en nog een 12AX7 als driver. Deze schakeling maakt dat eindbuizen vervormingsvrij aangestuurd worden. De gepatenteerde Unity Coupled Circuit output transformer zorgt dat ook in het vermogen gedeelte geen noemenswaardige vervorming optreed.
Ik heb enorm veel geluk gehad met dit prachtige paartje MC-30. Niet alleen de cosmetische staat is bijzonder mooi, ook intern is de set in uitzonderlijk goede conditie en bovendien voorzien van de mooist denkbare buizen. Dat maakt dat ik na de eerste noten verliefd geworden ben op de rijke ‘larger than life’ sound waarmee elk klank met groot gemak en met alle nuances hoorbaar wordt gemaakt. Het stereobeeld kent enorm veel breedte, diepte en hoogte waardoor het ronduit verslavend is om naar deze set te luisteren. Ergo, gaat nooit meer weg!